فرق بین هارد HDD با حافظه SSD چیست؟

SSDVSHDD-iliamohafez

در این مطلب ما به تفاوت و فرق بین هارد hdd با حافظه ی ssd می پردازیم.

اهمیت وجود حافظه داخلی ssd و یا هارد HDD

اول از همه ما به شما وظیفه اصلی هارد و یا حافظه داخلی ssd را توضیح می دهیم. اگر از هارد و یا حافظه ssd در کامپیوتر خود استفاده نکنیم چه میشود؟

هارد و یا حافظه ی داخلی موظف هستند تمامی اطلاعات موجود را درون خود ذخیره کنند و در دسترس شما قرار دهند. این دو را می توان یکی از مهم ترین و ضروری ترین قطعات موجود در رایانه شخصی دانست. زیرا در صورت نبود آن شما حتی قادر به نصب ویندوز هم نخواهید بود. چه برسد به انجام بازی و یا گوش دادن به موسیقی و ….

شما تمام بازی ها ، برنامه ها ، عکس ها و حتی ویندوز و تمامی اطلاعات را روی حافظه ی داخلی نصب می کنید. پس در نتیجه وجود آن بسیار ضروری و نبود آن ناممکن خواهد بود.

عملکرد و شیوه ی ذخیره سازی داده ها در SSD و HDD

هارد دیسک ها یا همان HDD ها یک پلاتر فلزی هستند که دارای پوششی مغناطیسی اند . هنگامی که پلاتر در حال چرخیدن است, هد نوشتن و خواندن در هارددیسک توسط یک بازو به داده ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می کند.و شما به اطلاعات دسترسی خواهید کرد.

حافظه ی ssd از نظر کارکرد تقریبا همان کار hdd را انجام می دهد. با فرق آنکه ssd اطلاعات را روی حافظه های فلش و تراشه ذخیره میکنند اما هارد hdd تمامی اطلاعات را بر روی دیسک مغناطیسی ذخیره سازی میکند. تراشه های موجود در ssd ها می توانید از طریق درگاه های PCI Express به صورت مستقیم به مادربورد متصل شوند. و یا به صورت باکس و با استفاده از درگاه های موجود به pc و یا لپتاپ شما وصل شوند.

به طور کلی حافظه ی ssd به دلیل بهره گیری از تراشه و چیپ ها ، همراه با تکنولوژی پیش میرود. و در حال حاضر از نظر عملکرد به صورت کلی یک سر و گردن از هارد hdd بالا تر است.

معرفی اجزای hdd و ssd

تفاوت میان HDD و SSD از لحاظ ظاهری و اندازه

این ۲ حافظه از لحاظ ظاهری نیز تفاوت های بسیاری دارند. حافظه ssd به دلیل استفاده از تراشه ، از نظر وزن و اندازه بسیار کمتر از هارد دیسک خواهد بود. تقریبا وزن یک هارد دیسک ۵ برابر یک حافظه ی ssd در یک اندازه می باشد! در این بخش می توان با اختلاف حافظه ی ssd را برتر از hdd دانست هم از نظر وزن و هم از نظر ابعاد و اندازه. که خب این یک ویژگی بسیار مفید در کیس است , که کمتر فضایی اشغال شود.

انواع HDD و انواع SSD

hdd ها در حال حاضر با ۲ مدل external و internal در بازار عرضه می شوند. که از نظر ابعاد تقریبا در یک اندازه اند، از نظر عملکرد هم یکسان هستند . تنها فرقی که این دو با هم دارند این است که مدل های external حالت پروتیبل دارد یعنی شما میتوانید. این حافظه را با خود حمل کنید و در مکان های مختلف از آن استفاده کنید. (به طور کلی بخواهیم عنوان کنیم ، میتوان گفت همان کارکرد USB را دارد. اما با فضای بیشتر و ابعاد بزرگ تر!) هارد های اکسترنال معمولا از نظر مقاومت نیز بسیار قوی تر از هارد اینترنال هستند.

SSD ها در ۲ پلتفرم ۲٫۵ اینچی و m.2 عرضه می شوند. اکثرا در کامپیوتر ها از اس اس دی ۲٫۵ اینچی استفاده می شود که از نظر قیمت کمی بصرفه تر از سری m.2 می باشد. ssd های m.2 در لپتاب ها و کامپیوتر های حرفه ای استفاده می شود و فقط به مادربرد های امروزی با تکنولوژی بالا متصل می شود . سری m.2 از لحاظ عملکرد و البته قیمت کمی بالا تر از سری های ۲٫۵ اینچی می باشد.

فرق بین هارد hdd با حافظه ی ssd

تفاوت قیمتی بین ssd و hdd

این دو حافظه ی داخلی از نظر قیمت بسیار با یکدیگر متفاوت اند. هارد های HDD به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی تر ، دارای قیمت مناسب و پایین تری نسبت به حافظه ی SSD هستند. همچنین حافظه های SSD به دلیل استفاده از تکنولوژی به روز قیمتی تقریبا ۳/۴ برابر هارد های HDD دارند.به طور مثال هارد ۱ ترابایت اگر در محدوده قیمت ۱ میلیون تومان باشد ، حافظه SSD با همان حافظه در محدوده قیمت ۳ الی ۴ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید حافظه ای با حجم بالا و قیمت پایین داشته باشید ما به شما هارد HDD را معرفی میکنیم. و اگر حجم و قیمت برایتان اهمیتی ندارد و دنبال بازدهی و عملکرد هستید ما به شما حافظه ی SSD را پیشنهاد میکنیم.

حداکثر حافظه های موجود از SSD و HDD در بازار

حداکثر حافظه ی موجود از هارد های HDD برای کاربران معمولی در بازار ۸ الی ۱۲ ترابایت می باشد.، که از آن جایی که مخاطب های محدودی دارد و از نظر قیمتی در بازه قیمت بالایی قرار دارد بسیار محدود در بازار ایران وارد شد و دسترسی به آن کمی سخت تر سایر حافظه ها است. حافظه ی SSD نیز بیشترین حجمی که در اختیار عموم قرار دارد ۴ ترابایت می باشد که دارای قیمتی بسیار بالا می باشد .

حافظه های رایجی که از هارد های HDD در بازار موجود است و مشتریان .بسیاری دارند به ترتیب هارد هایی با حافظه ۵۰۰گیگ ، ۱ترابایت ، ۲ترابایت و ۴ ترابایت می باشد . البته هارد ها حافظه های مختلف با دسته بندی های گوناگونی در بازار موجود هستند و ما .فقط پر استفاده ترین ها را برای شما عنوان کردیم.

حافظه ی SSD نیز به دلیل قیمت بالای آن اکثرا در بازار SSD هایی با حجم ۲۵۶گیگ ، ۵۰۰گیگ ، ۱۲۸ گیگ و در نهایت ۱ترابایت یافت می شود.

سرعت و عملکرد

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم ، حافظه های SSD به دلیل بهره بردن از چیپ ها و. تراشه های مدرن همراه با تکنولوژی پیش می روند و از سرعت عمل بسیار بالایی برخوردارند. می توان گفت حافظه های SSD در. بعضی موارد تا ۸ برابر سرعت و عملکرد بهتری نسبت به هارد های HDD دارند که خب این یک ویژگی خیلی مفیدی است. حافظه ی SSD بسیار مناسب آن دسته از افرادی است که از لودینگ بازی های رایانه ای و یا سرعت جابه جایی دیتا و یا حتی سرعت بالا آمدن ویندوز خسته شدند. این دسته از افراد می توانند با استفاده از حافظه SSD به تمامی این مشکلات خاتمه دهند.

عمر مفید

هر قطعه الکترونیکی یک عمر مفیدی دارد . حال این عمر در برخی قطعات زیاد و در برخی قطعات به نسبت دیگران کم است. در هارد های HDD به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی عمر مفید آنها نسبت به حافظه های SSD. می توان گفت کمی کمتر است. البته این طول عمر کمتر را در شرایط یکسان و بدونه هیچگونه خرابی در دو مورد می توان عنوان کرد.

باید این موضوع را نیز عنوان کرد که هم SSD ها و هم HDD. ها خرابی های مختص به خود را دارند که متناسب با نوع استفاده شما این خرابی ها درصدشان کم یا زیاد می شوند.که خب طبیعاتا در عمر مفید آنها تاثیر دارند ،. بنابراین نمی توان قاطعانه عنوان کرد که طول عمر کدام یک بیشتر و کدام یک کمتر است . اما به طور کلی میتوان گفت خرابی حافظه های SSD نسبت به. هارد های HDD در ۳/۴ اول استفاده کم تر است.

ابعاد

فرق بین هارد hdd با حافظه ی ssd

از نظر ابعاد حافظه های SSD بسیار کوچک تر از هارد های HDD هستند . تصویری که در بالا می بینید تفاوت این ۲ حافظه را از نظر ابعاد متوجه می شوید. حافظه SSD سری M.2 کوچک ترین حافظه در رایانه می باشد که در حال حاضر در بازار موجود است.

عملکرد در بازی های رایانه ای

نکته قابل توجهی که قبل از خرید حافظه SSD گیمر ها باید آن را بدانند این است که حافظه ی SSD کمترین تاثیر (تقریبا نزدیک به صفر درصد) را در افزایش FPS در بازی ها دارد. البته این حافظه ، سرعت لود شدن و زمانی که باید در لودینگ بازی ها صرف کنید را به شدت کاهش میدهد اما تاثیری در کیفیت و FPS ندارد!

میزان صدا و نویز در هنگام کارکرد

هارد های HDD به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی هنگام کار یا حرکت بازوی خواندن و نوشتن صدایی از خود تولید میکند. که برای بعضی از افراد ناخوشایند است. البته توجه داشته باشید که میزان صدای تولید شده بسته به نوع استفاده ، مدل هارد ، برند هارد ، و جنس و نوع ساخت متفاوت است. که در بد ترین شرایط صدای تولیدی آنقدری بلند نیست که به راحتی قابل شنیدن باشد و یا مزاحمتی برای شما ایجاد کند.

اما در حافظه های SSD به دلیل استفاده از تراشه های الکترونیکی ، تحت هیچ شرایطی هنگام کار صدایی از آن خارج نخواهد شد.

بررسی توان مصرفی

با توجه به مواردی که در بالا برای شما ذکر کردیم می توان به این نتیجه رسید که مصرف SSD کم تر از HDD است. اما به صورت کلی بخواهیم برای شما عنوان کنیم، توان مصرفی HDD ها ۵ الی ۶ برابر حافظه های SSD خواهد بود!

نتیجه گیری کلی

به طور کلی هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند و باید متناسب با نیاز خود و بودجه خود تصمیم بگیرید که کدام را خریداری کنید. اما اگر از نظر مالی مسئله ای ندارید. و به سرعت عمل در کامپیوتر خود اهمیت می دهید و میزان حافظه اهمیت چندانی. برای شما ندارد ما به شما پیشنهاد می کنیم حافظه SSD را خریداری کنید.

اگر علاقه ای به پرداخت هزینه زیاد برای حافظه ی داخلی ندارید. و حجم زیاد حافظه را به سرعت آن ترجیح می دهید هارد HDD بهترین گزینه برای شماست.

توصیه ایلیا محافظ به شما جهت خرید حافظه داخلی

شما میتوانید هم حافظه ی SSD و هم هارد HDD را با هم خریداری کنید و در کامپیوتر خود متصل کنید. با این کار هم میتوانید از سرعت و ویژگی های SSD بهرمند شوید و هم از فضا و ویژگی های HDD استفاده کنید. به این صورت که شما حافظه SSD (ترجیها ۲۵۶گیگ به بالا ) تهیه میکنید و آن را به عنوان درایو اصلی به کامپیوتر خود شناسایی میکنید و ویندوز خود و برنامه های اصلی/کاربردی خود را بر روی آن نصب میکنید. سپس از هارد HDD خود به عنوان حافظه های جانبی استفاده کنید .

با این کار با پرداخت حداقل هزینه هم از سرعت SSD بهره مند شدید و هم از حجم HDD . البته باید توجه داشته باشید که اگر بازی رایانه ای خاصی مد نظر دارید که میخواهید سرعت لودینگ بالا را در آن تجربه کنید باید آن را بر روی SSD خود نصب کنید. که با حجم ۲۵۶ گیگ SSD با توجه حجم برنامه های امروزی حداقل ۲ بازی به روز را روی آن نصب کنید.

فرق بین هارد hdd و حافظه ssd

خرید انواع SSD و HDD

بازگشت به خانه

دیدگاه‌ها 0

*
*

enemad-logo
error: تمامی حقوق متعلق به وبسایت ایلیا محافظ می باشد
باز کردن بخش چت
می توانیم کمکتان کنیم؟
سلام
چگونه میتونیم کمکتان کنیم؟
جهت دریافت قیمت همکار(عمده) کلیک کنید