فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس بهتره یا ps5 ؟

بالاخره بعد از صبر بسیار کاربران کنسول های نسل نهمی رونمایی شد .امروزه یکی از بحث های داغ بین گیمر ، فرق بین ایکس باکس سری ایکس و ps5 است. که این بحث نسل به نسل کنسولی ، داغ تر می شود. البته به راحتی نمیتوان تعیین کرد کدام یک نسبت به دیگری برتر است . هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که بسته استفاده و علاقه ی هر شخص برتری بین آنها متغیر است. ما در این مطلب به مقایسه ps5 با xbox serie x می پردازیم

ps5 بهتر است یا xbox series x ؟

هر دو شرکت سونی و مایکروسافت با طراحی جدید و نوآورانه فضای رقابتی و تنگا تنگی را طی می کنند. تقریبا می توان گفت در نسل نهم نسبت به نسل هشتم انقلاب سخت افزاری صورت گرفته است که هنگام معرفی بسیار کاربران را متحیر کرد.

طراحی ظاهری

هر دو شرکت مایکروسافت و سونی در کنسول های جدید خود طراحی های جدید و جالبی بکار گرفتند . البته در عین جدید بودن طراحی کنسول ها ، تا حدودی اصالت خود را حفظ کردند .در این نسل ایکس باکس سری ایکس تغییراتی نسبت به نسل قبل خود داشته است. البته همان فرمت جعبه ای شکل خود را حفظ کرده است با این تفاوت که طراحی اصلی آن به صورت عمودی و استوانه ای شکل است. ps5 نیز تغییراتی محسوسی نسبت به ps4 داشته است

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

ابعاد ایکس باکس سری ایکس: 301mm x 151mm x 151mm

ابعاد پلی استیشن 5 : 390mm x 104mm x 260mm

شاید در نگاه اول متوجه آن نشوید ،اما ps5 از ابعاد بسیار بزرگ تری نسبت به کنسول نسل قبلی خود و همچنین ایکس باکس بهره می برد که یکی از نکات منفی کنسول است. البته سونی برای این ابعاد دلیل منطقی را مطرح کرده است اما در هر حالت نمی توان ابعاد بزرگ پی اس فایو را نادیده گرفت.

در ابتدای معرفی انتقاد هایی به ظاهر و طراحی ps5 و xbox series x شد. که اگر از حق نگذریم کاملا بجا نبود.که چند مورد از این انتقاد ها که به صورت میم در فضای مجازی پخش شد را در پایین میبینیم:

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس
فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

سخت افزار / مشخصات فنی

xbox series x picture

بزرگترین تفاوت این کنسول ها با کنسول های نسل قبلیشان ، سخت افزار و قطعات استفاده شده در درون آنهاست. استفاده از معماری amd Zen 2 در CPU با پردازنده ای هشت هسته ای به علاوه معماری گرافیکی amd rdna یک غول گرافیکی با قدرت پردازش بسیار بالا در هر دو کنسول این امکان را به شما می دهند که تمامی بازی ها را با کیفیت بالا و سرعت بالا تجربه کنید. همچنین حافظه های تمام اس اس دی این دو کنسول باعث می شوند کم ترین وقت ممکن را صرف لود شدن بازی صرف کنید. البته وجود حافظه ی اس اس دی مشکلاتی نیز به وجود آورده است.

قیمت بالای اس اس دی باعث شده است که دو شرکت سونی و مایکروسافت برای جلوگیری از نجومی شدن قیمت کنسول ها از حافظه های بالا استفاده نکنند که البته ایکس باکس با 165 گیگ حافظه ی داخلی بیشتر ، برتریت اندکی نسبت به ps5 گرفته است. این حافظه برای نسل هشتم کاملا حجم مناسبی بود و بدون هیچ مشکلی می توانستیم اقدام به نصب چندین بازی بر روی کنسول ها کنیم. اما در نسل نهم موضوعی که با آن برخورد می کنیم افزایش حجم چشمگیر بازی های نسل جدید خواهد بود. که با این حافظه ی داخلی در آینده ی نزدیک یقیناً به مشکل برخواهیم خورد. البته امیدواریم در نسخه های تکمیلی ، این مورد طبق رسم هر نسل برطرف شود.

جدول مشخصات فنی
شاخصxbox series xxbox series sps5



Cpu


۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز یا ۱۶ رشته در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.6 گیگاهرتز با
۱۶ رشته در فرکانس ۳.4 گیگاهرتز
۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز و قابلیت SMT با ۱۶ رشته
(فرکانس متغیر)


معماری Gpu


AMD RDNA 2 سفارشیAMD RDNA 2 سفارشیAMD RDNA 2 سفارشی



Gpu


.
۱۲.۱۵ ترافلاپس، ۵۲ واحد CU در فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز4 ترافلاپس، 20 واحد CU در فرکانس 1.565
گیگاهرتز
۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد CU در فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز
(فرکانس متغیر)


حافظه رم

.
16 GB GDDR6 w/ 320b bus10 GB GDDR616GB GDDR6/256-bit


پهنای باند حافظه رم
.

10GB @ 560 GB/s, 6GB at 336 GB/s8GB @ 224 GB/s, 2 GB at 56GB/s448GB/s

حافظه داخلی

1tb SSD سفارشی512 گیگ SSD سفارشی825GB SSD سفارشی

حافظه ی قابل ارتقا
یک ترابایت کارت سفارشی NVMe اضافه شوندهیک ترابایت کارت سفارشی NVMe اضافه شوندهاسلات NVMe

حافظه ی خارجی
USB 3.2 External HDD SupportUSB HDD Support

درایو نوری

4K UHD Blu-ray Drive فقط دیجیتال4K UHD Blu-ray Drive

صدای محیطی
Dolby Atmos, DTS:X, Windows SonicDolby Atmos, DTS:X, Windows SonicSony Tempest 3D AudioTech

وزن

4.45kg
1.9 kg4.5kg*

ابعاد
301mm x 151mm x 151mm275mm x 151mm x 63.5mm390mm x 104mm x 260mm*

قیمت
$299.99$499.99$499.99
تمام بررسی ها بر روی ps5 نسخه استاندارد در نظر گرفته شده

همانطور که در جدول بالا دیده اید تفاوت چندانی از نظر سخت افزاری وجود ندارد. در حقیقت اگر میخواهید بر اساس نوع قطعات استفاده شده در کنسول ها ، اقدام به انتخاب بین ps5 و ایکس باکس سری ایکس بکنید ، روش درستی را برای قضاوت در نظر نگرفته اید.

مقایسه کنترلر ps5 با ایکس باکس سری ایکس

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

زمانی که حرف از کنترلر می شود اولین چیزی که به ذهن می آید خوش دست بودن کنترلر ایکس باکس وان و سری ایکس است. این موضوع برای هیچکس ، حتی طرفداران پلی استیشن هم پنهان نیست. اما همه چیز به خوش دست بودن ختم نمی شود ، سوالی که پیش می آید این است که واقعا کدام کنترلر بهتری است؟

کنترلر ps5
فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

سونی در طراحی کنترلر برای کنسول ps5 ، تغییرات جسورانه ای ایجاد کرده است. که همین موضوع سبب شد ، هوشمند ترین و با کیفیت ترین کنترلر تاریخ خود را به وجود بیاورد. سونی کنترلر ps5 را با نام dualsense معرفی کرد، این کنترلر ، نسخه بهبود یافته ی dualshock 4 در کنسول ps4 می باشد ، که تغییرات بسیاری چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ سخت افزاری در آن ایجاد کرده است، برای مثال حذف لایت بار از جلوی کنترلر و یا تغییر نوع ورودی شارژر به تایپ c.

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

شرکت سونی ، ارگونومی دسته ی بازی خود را بسیار بهتر و کمی خوش دست تر کرده است اما در عین حال اصالت خود را در طراحی کلی حفظ کرده است. ، که این موضوع بسیار قابل تحسین است. البته کنترلر ps5 کمی شباهت به کنترل ایکس باکس وان پیدا کرده است که میم های بسیاری در این باره ساخته شد.

کاملا واضح است که سونی در طراحی کنترلر جدید خود به انتقادات کاربران درمورد dualshock 4 گوش کرده و اقدام به رفع آنها در کنترلر جدید خود کرده است. برای مثال تعبیه روکش بر روی جوی استیک دسته ، حذف شدن گودی زیر کنترلر ، استفاده از محرک‌های تطبیقی و ضربه‌ای ، حذف فاصله ی بین تریگر(L2-R2) و شولدر(L1-R1) های تعبیه شده در روی کنترلر ،افزایش برآمدگی دکمه های شولدر ، افزایش حجم دسته و نشستن کامل بر روی دست و اضافه کردن بلندگو و حسگر هوشمند به تریگر ها باعث شده اند بتوانیم تجربه ی فوق العاده ای از گیم داشته باشیم.

دسته ی xbox series x
فرق بین دسته ی ps5 با ایکس باکس سری ایکس

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم ، کنترلر ایکس باکس بی شک خوش دست ترین دسته بازی تولید شده می باشد. که کار کردن با آن بسیار لذت بخش است. دسته ی ایکس باکس وان طرفداران بسیاری داشت و افراد زیادی از کارایی با آن لذت می بردند ، شرکت مایکروسافت هم از همین موضوع استفاده کرد و کنترلر کنسول نسل نهمی خود را با همان قالب اما هوشمند تر تولید کرد.

احیا شدن روکش تریگر ها ، تعویض دی پد از حالت معمولی به حالت الایت (دی پد 8 جهته استفاده شده در دسته الایت ایکسباکس) ، سازگاری با Xbox one ، دکمه ی شیرینگ استفاده از  محرک‌های تطبیقی و ضربه‌ای و …. از این کنترلر یک کنترلر حرفه ای و هوشمند می سازد.

تنها نقطه ضعف و ایرادی که میتوان از این دسته ی بازی گرفت ، استفاده از باتری قلمی AA به عنوان تامین کننده انرژی اصلی در آن است ، که ظاهرا مایکروسافت قصدی در حل این مشکل ندارد! البته می توان از باتری های شارژی به جای باتری یکبار مصرف این مشکل را حل کرد. (البته خیلی از افراد این مورد را مشکل نمیدانند ، زیرا میتوان با تهیه چندین باتری ، به مدت خیلی طولانی از دسته استفاده کرد ، فقط کافیست باتری را خارج و باتری جدید را وارد کرد و نیاز به صبر برای شارژ شدن دسته ی خود ندارند . که ما با احترام با تمام آن افراد ولی آن را رد می کنیم زیرا قابلیت بهره برداری و استفاده همزمان در دسته ی ps5 کاملا این مورد را نیز حل کرده!)

تقریبا نمیتوان گفت کدام یک بهتر از دیگری است ، با این حجم از تغییراتی که سونی بر روی کنترلر خود ایجاد کرده ، رقابت با کنترلر ایکس باکس را بسیار تنگا تنگ کرده است. هر دو کنترلر از کیفیت ساخت ، ظرافت ، قابلیت های بسیاری بهره می برند.

اجرای بازی

هر دو کنسول پیشرفت چشمگیری در افزایش فریم ریت و پردازش بازی ها داشته اند . در برخی موارد عملکرد ps5 و xbox series x تا دو برابر نسل قبل خود یعنی xbox one و ps4 بهتر عمل کرده اند.

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس
مقایسه کیفیت بین ps5 با xbox series x در بازی cod cold war

البته روی کاغذ ایکس باکس برتری را از آن خود کرده است . اما باید اعتراف کرد که کاغذ حرف اصلی را نمی زند. در عمل همانطور که در بالا می بینیم تفاوت بسیاری نیست. البته در هر بازی راندمان کنسول ها متفاوت است. صرفا از روی عکس بالا نباید قضاوت کرد ، درست است که ایکس باکس ترافلاپس بالاتری نسبت به ps5 دارد اما در برخی بازی ها ps5 عملکرد بهتری به نمایش گذاشته است. شما به راحتی می توانید با کیفیت 4k 30 الی 60 FPS را تجربه کنید.

برخی باگ های ps5 و Xbox سری ایکس در ابتدای معرفی

هنگام عرضه ی اولیه ، برخی از کاربران اقدام به گزارش باگ ها و ایراد های سخت افزاری متعددی کردند.، که برخی از آنها از سوی طرفداران تعصبی تهیه شد ، که صحنه سازی (فیک) بود! برخی دیگر نیز واقعا حقیقت داشت. البته این باگ ها در ابتدای عرضه موضوع عجیبی نیست و کاملا طبیعی و قابل رفع است.

ps5

یکی از باگ های ps5 که بسیاری از کاربران خود را دامن گیر کرده بود، باگ دانلود بود. این باگ بدین گونه است که شما بازی را به صورت دیجیتالی خریداری می کنید (عموما این مشکل برای دانلود بازی call of duty cold war رخ میدهد ، البته در بازی های دیگری هم این مشکل گزارش شده است) ، سپس اقدام به دانلود آن می کنید. ، بعد از زدن دکمه ی دانلود شما به صفحه ی دانلود در ps5 هدایت می شوید ، اما هیچ نشانه ای از دانلود نیست ، نه خطایی قابل مشاهده است و نه روند دانلود . اما وقتی شما وارد library کنسول می روید ، آیکون بازی قابل مشاهده است ، و بازی در library شما اضافه شده است ، اما قابل اجرا نیست. حتی وقتی وارد صفحه خرید بازی می شوید مجدد گزینه خرید را مشاهده می کنید.

ps5-menu

تنها راه حل این باگ که توسط شرکت سازنده بازی COD پیشنهاد شده است ، reset factory (بازگشت به تنظیمات کارخانه ) است. که با این کار تمامی اطلاعات موجود در ssd شما از بین می روند . البته سونی درحال حل این مشکل می باشد!

یک مورد دیگر از باگ هایی در ps5 بسیار شایع است ، هنگ کردن در منوی بازیست و یا ترکیب اجزای بازی درون همدیگر است ، البته هنوز مشخص نیست ایراد از بازیست یا کنسول اما به هر حال این ایراد در کنسول ps5 وجود دارد.

Xbox

چندین کاربر xbox نیز مشکلی را گزارش کرده اند که هنگامی که دیسک را وارد کنسول می کنیم ، کنسول شروع به ایجاد صدای ناهنجار می کند ، که بعد از مدت زمان اندکی به صورت خودکار به حالت عادی خود بر میگردد. این موضوع نیز کمی کاربران ایکس باکس را نگران کرده بود. یا مورد دیگری که کاربران اندکی گزارش داده اند ، خاموش شدن ناگهانی کنسول در 30 دقیقه ی اول کارکرد با آن است ، که این موضوع باعث شده صدای برخی از کاربران که با این مشکل برخورد داشتند را در آورده بود. (البته از حق نگذریم تعداد این افراد بسیار کم بود ، اما به هر حال همچین مشکلی وجود دارد!)

xbox series x menu

قیمت ps5 و Xbox series x

قیمت ps5 در بازار جهانی برابر :

ps5 digital edition : 399$

ps5 standard edition : 499$

قیمت ایکس باکس سری ایکس در بازار جهانی برابر:

Xbox series x : 499$

Xbox series S : 299$

هزینه نگهداری ps5 و Xbox series X

ps5

در نسخه ی دیجیتال ادیشن همانطور که می دانید دیسک فیزیکی در آن قرار نمی گیرد و باید تمامی بازی ها را به صورت دیجیتالی اقدام به خرید کنید. که با توجه به هزینه ی بالای اینترنت و قیمت دلار ، خرید و دانلود بازی به صورت آنلاین بسیار هزینه ی سنگینی در پی خواهد داشت ، علاوه بر آن اگر در صورت نبود حافظه ی کافی مجبور به حذف یک بازی شوید و بعد از مدتی اقدام به نصب آن کنید ، مجبور هستید مجدد آن را دانلود و حجم اینترنتی خود را مصرف کنید. از طرف دیگر برای آنلاین بازی کردن شما باید برای اکانت psn خود اشتراک ps plus تهیه کنید که ماهی 10 دلار و اشتراک سالانه ی آن 60 دلار خواهد بود.

همچنین اگر میخواهید گیم را به صورت کاملا مناسب تجربه کنید باید یک هدست نیز برای کنسول خود تهیه کنید تا بتوانید از کیفیت صدای فوق العاده ps5 بهره مند شوید.

در نتیجه اگر فرض را بر این بگذاریم که شما کنسول ps5 نسخه standard را تهیه کرده باشید.، شما برای تجربه ی کامل بازی به صورت آنلاین و آفلاین ، احتیاج به یک هدست ، اشتراک ps plus ، حجم و سرعت اینترنت بالا ، خرید دیسک بازی / خرید آنلاین بازی

Xbox series X

هزینه ی نگهداری ایکس باکس به دلیل موجودی کمتر دیسک ها و …. در ایران نسبت به پلی استیشن کمی بیشتر است (این موضوع فقط در ایران صدق می کند). البته ناگفته نماند ، قیمت کنسول ایکس باکس در ایران بسیار کمتر از ps5 است و این در صورتی است که قیمت جهانی آنها کاملا برابر است! برای مثال اگر ps5 بیست و پنج میلیون باشد ، ایکس باکس سری ایکس بیست میلیون خواهد بود. اما جدا از قیمت خود کنسول هزینه نگهداری تقریبا مشابهی دارند فقط مقدار خیلی کمی هزینه ایکس باکس بیشتر است ، که انقدری نیست که بخواهیم از خرید آن صرف نظر کنیم.

در نتیجه شما برای تجربه ی کامل بازی ها به صورت آنلاین و آفلاین به اشتراک Xbox live gold که هم قیمت ps plus است ، یک هدست ، حجم و سرعت مناسب اینترنت، خرید دیسک بازی/خرید آنلاین بازی نیاز دارید

ارزش خرید ps5 و Xbox در ایران از دید ایلیا محافظ

در کل نمیتوان بیان کرد که کدام کنسول بهتر از دیگریست ، هر کدام ویژگی خاص خود را دارند ، هرکدام به نوعی در رده ی بالایی قرار دارند ، انتخاب بین این دو غول نسل نهمی بر اساس علایق شما شکل می گیرد پیشنهاد تیم ایلیا محافظ به شما : اگر میخواهید از دنیای گیمینگ لذت ببرید فارق از در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی ، کنسول مورد علاقه خود و آنچه که به آن علاقه دارید را بخرید و از آن لذت ببرید. در غیر این صورت فقط برای تصمیم گیری را برای خود سخت خواهید کرد.

شما برای وارد نسل نهمی شدن 4 گزینه پیش رو دارید:

1- ps5 standard edition

2-ps5 digital edition

3-xbox series x

4-xbox series S

بین گزینه اول و دوم ما قطعا به شما گزینه 1 را پیشنهاد میکنیم ، زیرا با این وضعیت وخیم اینترنت و قیمت های نجومی در ایران ، خرید و دانلود دیجیتالی بازی ها بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود و لازم به ذکر است که اختلاف قیمت ps5 digital edition با ps5 standard edition عددی حدود 2.5 الی 5 میلیون تومان است. در نتیجه دیسک خور بودن دستگاه ارزش میانگین 3 میلیون را دارد ، زیرا حتی اگر قیمت بازی به صورت دیجیتالی را در نظر نگیریم ، با دانلود 10 بازی 60 گیگابایتی تقریبا همان قیمت را خرج اینترنت خواهید کرد.

در نتیجه اگر نظر ما را میخواهید گزینه دوم را در نظر نگیرید.

بین گزینه سوم و چهارم ، اگر تلوزیون یا مانیتور با ساپورت کیفیت 4k ندارید گزینه چهارم را انتخاب کنید ، زیرا اگر نمایشگر شما توانایی نمایش 4k را نداشته باشد ، شما اگر 8k هم در آن اجرا کنید ، فرقی با کیفیت 1080 نخواهد داشت ، در نتیجه پول خود را هدر داده اید ، قیمت سری ایکس با سری اس بسیار تفاوت دارند و نسخه اس ارزان تر است، اما اگر کیفیت برای شما قابل اهمیت است و نمایشگر با حداقل کیفیت 2k دارید و همچنین قیمت ایکس باکس سری ایکس برای شما اهمیتی ندارد ، گزینه سوم یعنی سری ایکس را تهیه کنید.

در نتیجه اگر نمایشگر با حداقل کیفیت 2k ندارید و قصد خرید هم ندارید ایکس باکس سری اس را تهیه کنید زیرا قیمت آن بسیار کمتر از سری ایکس است ، اما اگر قیمت آن برای شما اهمیت ندارند و نمایشگر قوی دارید ایکس باکس سری ایکس تهیه کنید.
بین گزینه اول و سوم ، تصمیم با شماست باید علایق و شرایط خود را در نظر بگیرید و با توجه به قیمت تصمیم خود را بگیرید.

خرید کنسول ps5 standard edition از ایلیا محافظ

خرید کنسول PS5 digital edition از ایلیا محافظ

خرید کنسول Xbox series X از ایلیا محافظ

خرید کنسول Xbox series S از ایلیا محافظ

بازگشت به صفحه ی اصلی سایت

فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس فرق بین ps5 با ایکس باکس سری ایکس

دیدگاه‌ها 0

*
*

enemad-logo
error: تمامی حقوق متعلق به وبسایت ایلیا محافظ می باشد
باز کردن بخش چت
می توانیم کمکتان کنیم؟
سلام
چگونه میتونیم کمکتان کنیم؟
جهت دریافت قیمت همکار(عمده) کلیک کنید