ساخت فایل گیف (عکس متحرک) در فتوشاپ

ساخت فایل gif در photoshop

فتوشاپ علاوه بر قابلیت ادیت عکس قابلیت های همچون ادیت فیلم و یا ادیت فایل GIF را نیز دارد. که بسیار آن را منحصر به فرد کرده است. علاوه بر ادیت فایل ، شما می توانید فایل گیف را از طریق لایه های عکس بسازید!در ادامه ی این مقاله ، به شیوه ی ساخت فایل گیف ( عکس متحرک ) در فتوشاپ می پردازیم.

فرمت GIF (گیف) چیست؟

نام GIF برگرفته شده از. Graphic Interchange Format می باشد که معنی. مبادله فرمت گرافیکی را می دهد. این فرمت در حقیقت تصویر ثابت یا متحرکی می باشد که از. لایه های زیادی عکس. پیوسته تشکیل. می شود که به دلیل پشتیبانی از محدوده .رنگی پایین و فشرده. بودن فرمت آن ، حجم بسیار کمتری نسبت به ویدیو دارد. بیشترین حجم رنگی که فرمت GIF پوشش می دهد 256 رنگ است.

فایل گیف به دلیل متحرک بودن و کم حجم بودن آن بسیار محبوب است. به همین دلیل برای بنر های تبلیغاتی اینترنتی ، عموماً افراد اقدام به ساخت فایل گیف برای تبلیغات خود می کنند.

آموزش ساخت فایل گیف (GIF) در photoshop

ساخت گیف در فتوشاپ بسیار گسترده است و نمیتوان تمام روش ها را در یک مقاله بررسی کرد ، در نتیجه ما به شما فرمول کلیدی را آموزش می دهیم تا با توجه به آن و شرایط خود ، گیف مورد نظر خود را بسازید. در ادامه نمونه ای از ساخت گیف حرکت خودرو ساده و ابتدایی را آموزش می دهیم.

ساخت گیف /GIF

مرحله ی اول ساخت گیف:

در منوی بالای صفحه بر روی گزینه window کلیک کنید. سپس بر روی گزینه timeline کلیک کنید تا تیک جلوی آن نمایان شود. اکنون در پایین صفحه ی شما باید منویی در .رابطه با فیلم و یا گیف. باز شده باشد. این منو در حقیقت محل ادیت و تنظیم ویدیو و یا گیف شما می باشد.

مرحله ی دوم ساخت گیف:

عکس مورد نظر خود. را طراحی و آماده می کنیم و .ادیت های مورد نظر را بر روی آن اجرا میکنیم. سپس اقدام به تغییر متحرک می کنیم تا به صورت گیف آن را ذخیره کنیم. عکس آماده شده توسط ما ، عکس زیر است. ما قصد داریم حرکت ماشین زیر را به صورت گیف به نمایش در بیاوریم.

آموزش ساخت فایل گیف (GIF) در photoshop
مرحله ی سوم ساخت گیف:

منوی تایم لاین /timeline را باز کنید.بر روی فلش رو به پایین کلیک کنید، سپس گزینه ی create video timeline را به create frame animation تغییر دهید. حال بر روی create frame animation کلیک کنید تا منوی ساخت گیف برای شما باز شود.

آموزش ساخت فایل گیف (GIF) در photoshop
مرحله ی چهارم ساخت گیف:.

در این منو شما باید لایه های تصویر خود را درست کنید و در کنار هم قرار دهید. (نکته: فیلم یا تصاویر متحرک در واقع تعداد زیادی از تصویر های ثابت. هستند که کنار .یکدیگر قرار گرفته اند.)

2 راه برای ساخت. گیفت و ساختن. لایه های تصویر رو به روی شما وجود دارد . راه اول تغییر shape متحرک به صورت دستی که زمان خیلی زیادی از شما میگیرد. راه دوم استفاده از ابزار tween است . کار این ابزار به این گونه است که شما الگو را به آن می دهید و آن ابزار به صورت خودکار لایه ها را با توجه به الگو شما شکل می دهد. در این آموزش ما به ابزار tween می پردازیم. زیرا از هر نظر استفاده از این نرم افزار بهتر از کار به صورت دستی است.

در این آموزش ما قصد داریم تا خودرو را به حرکت در بیاوریم. در نتیجه شئ متحرک ما این تصویر، خودرو است که قصد داریم از یک نقطه به نقطه ای دیگر حرکت کند. شئ متحرک خود را با ابزار move (V) به نقطه ی شروع مورد نظر خود ببرید. (از کلیک میانبر V بر روی کیبورد خود استفاده کنید و اسلاید مورد نظر را داخل صفحه بگیرید و به نقطه ی شروع بکشید و رها کنید). پس از قرار دادن .اسلاید (شئ) در محل. شروع حرکت مورد نظر ،لایه ی تصویر در. منوی timeline را کپی (دوبل) کنید.

ساخت فایل گیف در فتوشاپ با ابزار tweens
مرحله ی پنجم ساخت گیف:

بعد از دوبل کردن اسلاید تایم لاین (timeline) بر روی اسلاید جدید کلیک کنید تا فعال شود. حال با ابزار move شئ خود را از نقطه ی شروع به نقطه ی پایان حرکت بکشید. به گونه ای که در اسلاید اول timeline شئ متحرک شما باید در نقطه ی شروع و در اسلاید دوم باید در نقطه ی پایان حرکت خود باشد.

ساخت فایل گیف در فتوشاپ با ابزار tweens مرحله ی دوم
مرحله ی ششم ساخت فایل گیف:

در صورتی که. شرط گفته شده .در مرحله ی. پنجم (اسلاید اول timeline شئ متحرک. شما باید در نقطه ی شروع و در اسلاید دوم باید در .نقطه ی پایان حرکت خود باشد.) برقرار بود ،کنترل (Ctrl) در کیبورد خود را نگه دارید و بر روی هر 2 اسلاید timeline کلیک کنید ، به گونه ای که هر دو انتخاب شوند.

حال بر روی ابزار tweens animation frames کلیک کنید تا منوی آن باز شود. در منوی tweens گزینه اول باید بر روی selection باشد در غیر این صورت هنگام انتخاب اسلاید ها فقط یک مورد را انتخاب کرده اید. گزینه ی دوم یعنی frames to add تعداد لایه هایی است که این ابزار قرار است ایجاد کند. هرچه این عدد بالاتر باشد تعداد لایه های. ساخته شده بیشتر خواهد بود. که هرچقدر تعداد لایه ها بیشتر باشد ، حرکت شئ طبیعی تر خواهد بود و حجم آن نیز بیشتر خواهد شد.

در بخش layers در حقیقت انتخاب میکنید تغییرات و اسلاید هایی که .قرار است ایجاد شود. فقط بر روی لایه ی انتخاب شده .اعمال شود یا تمام لایه ها. شما گزینه all layers را فعال کنید.

در بخش parameters تمام گزینه ها فعال بگذارید.

سپس بر روی ok کلیک کنید.

ساخت فایل گیف در photoshop به صورت تصویری
مرحله ی هفتم ساخت فایل گیف:

حال در منوی timeline باید به تعداد عددی که در منو tween انتخاب کردید .اسلاید timeline .ایجاد شده باشد. بر روی آیکون play کلیک کنید. تا فایل گیف شما اجرا شود. در صورتی که تمام موارد را درست طی کرده باشید ، گیف. شما با موفقیت ساخته شده است. حال باید از فایل خود خروجی بگیرید.

SHIFT+CTRL+S را نگه دارید یا در قسمت فایل بر روی save as کلیک کنید. سپس فرمت فایل را بر روی GIF قرار دهید و آن را save کنید.

moving genesis coupe car gif made by iliamohafez
moving car gif-iliamohafez

توجه مهم : گیف ساخته شده در بالا با 45 لایه ساخته شده. است و هچنین به دلیل. کاهش دادن حجم آن. ، سرعت و شیوه ی حرکت آن روان نیست. درصورتی که حجم فایل کاسته. نمی شد و با لایه های بیشتر. فایل گیف ایجاد می شد ، حرکت خودرو کاملا روان و بدون لگ می بود. به طور مثال فایل گیف در اول صفحه. (عکس یا همان گیف. thumbnail مقاله ) با 178 لایه ایجاده شده است.. به همین دلیل حرکت دوربین ها کاملا روان هستند.

اتمام ساخت فایل گیف توسط فتوشاپ به صورت تصویری

هدف از آموزش بالا یادگیری و آشنایی با ابزار ها و شیوه ی ساخت فایل گیف توسط فتوشاپ به صورت عمومی و ابتدایی بود . شما می توانید با روش بالا بسیاری طرح های خلاقانه ایجاد کنید.

نظرات ، مشکلات و یا درخواست های خود را در بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

لینک های مرتبط

enemad-logo
error: تمامی حقوق متعلق به وبسایت ایلیا محافظ می باشد
باز کردن بخش چت
می توانیم کمکتان کنیم؟
سلام
چگونه میتونیم کمکتان کنیم؟
جهت دریافت قیمت همکار(عمده) کلیک کنید